Hem och konsument kunskap, Gamma

Läs även kap. 8 i boken du fick av mig i måndags.  Prov: 3 april.

 

 

Vilka begrepp på svenska behöver du kunna för att följa ett recept om hur man bakar semlor? Här får du tips på några som du kommer att möta.

 

Under vårterminen 2017 kommer eleverna i Gamma att lära sig mer om ekonomi och miljö.

Till den 23 januari vill jag att du ser på denna film, samt att du förstår denna text.

Dålig koll i skobranschen

Hur lädret hanteras i processen från djur till sko är inget som skobranschen verkar ta på allvar. Råd & Rön har granskat medvetenheten om etik och miljö inom sko­industrin. Klivet är ofta långt till en acceptabel nivå.

Mer än hälften av allt läder som produceras hamnar till slut i våra skor. Men tyvärr visar vår granskning att medvetenheten i sko branchen är låg. Råd & Rön har tittat närmare på vilka regler och riktlinjer som de europeiska företagen har för etik och miljö, och vi har haft fokus på vilka krav de ställer på sina underleverantörer vid köp av läder. Vi har även frågat företagen vad de gör för att säkerställa att deras regler efterlevs på fabriker, garverier och boskapsfarmer. Utöver detta har vi tittat på vilken information som finns tillgänglig för konsumenterna.

Det visar sig att många företag har få, eller bristande, regler och riktlinjer för etik och miljö. Över hälften av de företag vi granskade får dåliga betyg.

Tillverkare av läderskor är, till skillnad från tillverkare av sportskor, inte vana att bli granskade på detta sätt.

Spårbarheten, det vill säga möjligheten att se var lädret kommer från och var det har garvats, är låg, och många företag köper läder från flera olika regioner.

Godkänt för svenska märken

Bäst resultat i vår granskning får Timber­land, som har bäst riktlinjer och kontroller av sina underleverantörer ända ner till garverierna. Ecco och Veja får också bra betyg, liksom de svenska skomärkena Nilson och Din Sko.

Timberland, Nilson och Pikolinos är de enda företag i vår granskning som har kla­ra riktlinjer och mätbara mål för att minska sin påverkan på miljön. Till exempel arbetar de med återvunnet material.

Timberland och Clarks hade också långt ­gående regler för djurskötsel, och Timber­land undviker att köpa läder från Brasilien på grund av avskogning. Nilson försöker att hitta bättre, mer miljövänliga material att göra skor av.

 

 

Till  den 6 frebruari:

Vad är reklam?

Du kommer att få se ett par videoklipp. Sedan ska du svara på dessa frågor. Översätt dem till ditt modersmål.

  • Vad tror ni att filmen har för syfte?
  • Vilka tror ni att företaget vänder sig till med filmen?
  • Hur påverkas din uppfattning om Volvo av att se reklamfilmen?
  • Hur kan man beskriva om reklam är bra eller dålig, mer än att bara säga att den är antingen bra eller dålig?
  • Byt roll från att vara dig själv som konsument, till att vara chef på ett företag. Förändras din syn på vad som är bra eller dålig reklam? Beskriv hur.

 

2016

Halv 8 hos mig!

Under tre lektioner kommer eleverna att få arbeta enligt teamat halv 8 hos mig. De kommer att få planera, söka information, tillaga, motivera, förklara, redovisa osv.
Här kommer en kort presentation om vad lektionerna kommer att innehålla.

På Måndag den 5 december kommer maten att tillagas, läggas upp och en testpanel bestående av både vuxna och elever få smaka av rätterna. Det kommer att utses en vinnare som kommer att få ett pris.

https://goo.gl/forms/fSAiLuPptV1s4a0a2

Hej!

Här kommer Minjuns film:

Du ska få laga kycklingpasta! Här kommer filmen!

Hej!

Igår var det äpplets dag, så då tänkte jag att vi skulle laga något gott med äpple i till hkk:n.

Se gärna denna flipp, vi kommer också att gå igenom den i skolan.

 

 

Se båda filmerna innan lektionen på torsdag 1 september.

 

Presentation Hkk vt 2016

 

 

!

 

 

 

 

 

 

Nu kommer vi att börja arbeta med privatekonomi. Under torsdagens lektion börjar vi reda ut begrepp som inkomst, utgifter, budget, intäker, utgifter m.m

Titta gärna på denna film:

 

Se filmen under din lektion. Jämför med receptet du fått tillsammans med din partner.

Denna keynote kommer jag att visa som inledning på lektionen torsdagen den 21 januari. Vill du använda den under lektionen,
så ligger den här som stöd. Du får använda den hur mycket du vill.

Jag vill att ni läser igenom receptet. En ny funktion är att du kan översätta receptet till ditt modersmål eller ett annat språk som du kan. Detta är jag mycket glad över. Innan vi börjar baka i morgon kommer vi att gå igenom dessa ord som står här under. Jag vill att du försöker förklara orden med dina egna ord på svenska under lektionen.

Ett exempel: kniv = ett verktyg du använder att skära med.

http://www.recepten.se/recept/kladdmuffins.html

Orden är:

smält =
hälften =
befintlig värme =
placera =
plåt =
knäck ägg =
vispa =
fluffig smet =
tillsätt =
jämn smet =
fördela smeten =
grädda =
svalna =
bakhandduk =

Lycka till!

Vi syns klockan 08:30 i hkk salen på Torsdag! Ta med dig din ipad!

Vänligen, Charlie

Planera och tillaga en måltid – bjud Zlatan på middag!

Syfte

Du ska tillaga och anpassa en måltid för en utvald person. Jag tilldelar dig, en person.

Arbetsuppgift 1: Planera mat för ett individuellt behov

Du ska planera en måltid till en speciellt utvald person enligt tallriksmodellen.

Du redovisar vilken mat du har valt samt vilka näringsämnen maten innehåller och vad den gör för nytta för kroppen. Du får välja redovisningsform. Det kan vara ex, en text eller en film eller muntligt inför mig. Eller på något annat sätt.

Du ska motivera dina val utifrån hälsa, ekonomi och miljö. Dvs varför personen behöver äta maten, samt hur kan man tänka ekonomiskt och miljömässigt när man väljer sina livsmedel.

Som material får du använda läromedel och internet som källa. Jag vill att du skriver/berättar varifrån du hittat materialet. Ex, på Arlas hemsida om näringsämnen www.arla.se/naringsamnen eller recept.nu/sallad/bulgur

Uppgift 2: Värdera måltiden

Dessa frågor vill jag att du förstår. Gå gärna igenom dem tillsammans med din studiehandledare.

1. Är måltiden bra och allsidigt sammansatt med tanke på näringsinnehåll? Vad innehåller måltiden för näringsämnen?
2. Vad händer om personen i fråga väljer att bli vegetarian?
3. Hur är måltiden tillagad med tanke på säsong och miljö?
4. Kan måltiden göras billigare? Hur?
5. Vad tyckte du om matens utseende, smak och konsistens samt måltidens sammansättning?
6. Vad kan du/ ni förbättra till nästa gång?

Se flippen innan lektion! Se båda filmerna!

Du kommer att få lära dig mer om ekonomi, mat som är bra för hälsan, om reklamationsrätt, öppet köp, bytesrätt och garanti. Genom att titta på de här filmerna och försöka förstå dem, ger dig en förkunskap att följa med på lektionerna.

Fördjupa dig i om ekonomi, här får du information om olika boendeformer, lån, försäkringar, arbetsförmedlingen och hur man betalar räkningar. Efter varje film, kan du göra ett quiz som du får av mig. Säg bara till mig, så får du dem.

Läser in…

Våffeldagen den 25 mars

Jag vill att du letar fram ett recept på våfflor. Maila mig ingredienserna. Sedan ska du och en klasskamrat jämföra recepten.

(bilden är tagen från google, laglig att använda)

Då var det dags för 2015 första flippade film!
Titta så många gånger du vill!

Öppna Pepparkakor genom att trycka på namnet här under. Tryck sedan på bilden igen, så öppnas information!

Pepparkakor

Lussekatt


Pizzabak

Hur man styckar en kyckling.

Kommentera

Förberedelseklasserna på Valstaskolan

%d bloggare gillar detta: