”varmare klimat i klassrummet”

Vi, fbk grönagruppen, arbetar med berättande, både muntligt och skriftligt. Ett av sätten är att eleverna får gärna ta med sig något som de tycker om, och berätta om det inför klassen. Några av eleverna gjorde det i förra veckan.
En av eleverna berättade om sin regnjacka från förskoletiden, som eleven tycker mycket om. En annan elev tog med sig ett foto och berättade om sin systerdotter. En elev berättade om en omtyckt bok, och en annan pratade väl om sin ”älskade” iPad vilken hon menade är ett mycket viktigt redskap för skolarbeten och även kunskapsutvecklingen i övrigt.
Man såg att eleverna lyssnade på kompisarna med stort intresse. De fick ställa frågor och ge ”feedback”.
Muntligt berättande är svårt och jobbigt hade eleverna sagt i början. Men medgav sedan, i efterhand, att det är ett bra sätt att arbeta med språk och självkänslan. Det engagerade både dem som berättade och även dem som lyssnade på. Det skapade ett ”varmare klimat” i klassrummet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *